Op 7 mei organiseerden de We Value Nature partners (WBCSD, IUCN, ICAEW i.s.m. de Capitals Coalition) een Food & Beverage Roundtable, met als doel om meer inzicht te krijgen in hoe bedrijven in de Food & Beverage sector omgaan met de risico’s en kansen op het vlak van natuurlijk kapitaal en wat bedrijven zien als de grootste belemmeringen binnen de sector om vervolgens een beter beeld te krijgen bij wat voor ondersteuning bedrijven nodig hebben om die uitdagingen het hoofd te bieden en kansen te benutten. De Natuurverdubbelaars was gevraagd om deze Roundtable mede te organiseren en te faciliteren.
Behoeften: Case studies, intern draagvlak, stroomlijnen
Er bleek grote behoefte te zijn aan case studies – hoe pakken andere bedrijven het aan? Waar lopen ze tegenaan? En welke lessen kun je daaruit trekken? Verschillende bedrijven gaven aan dat het heel leerzaam is om niet alleen maar succesverhalen te presenteren maar juist ook het eerlijke verhaal te vertellen. Ook gaven de professionals aan dat ze tegen het creëren van intern draagvlak aanlopen. Een kloppend verdienmodel is daarbij belangrijk evenals overtuigende communicatie met het management. Daarnaast bleek er behoefte te zijn aan overzicht in het woud van natuurlijk kapitaal initiatieven en benaderingen – wat bestaat er al en hoe zijn deze initiatieven en benaderingen gerelateerd?
We Value Nature gaat de komende periode aan de slag om de opbrengsten uit deze Roundtable handen en voeten te geven en om specifieke trainingsmaterialen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften uit de Food & Beverage industry.